تبلیغات
هرچی که بخواهی - > اصول تکنولوژی اینترنت و وب قسمت دوم
هرچی که بخواهی
بدو بیا مقاله کامپیوتری


Circuit Switching یک مشکل برای کامپیوترها است بدلیل اینکه انتقال اطلاعات در آن پیوسته می باشد و حتما ً مسیر مورد نظر باید برقرار بشود تا انتقال اطلاعات شروع شود . راه دوم برای انتقال اطلاعات به جای circuit switching استفاده از packet switching است . مبحث packet switching بوسیله Paul Baron و Donald Watts Davies در سالهای ۱۹۶۰ ابداع شد . Paul Baron متنهایی را در توصیف packet switching در زمانی که در شکل RAND بوده است نوشته . این کارها در زمان جنگ سرد انجام شد و محرک وی برای این کار طرحی بود که شبکه ها حتی هنگام حمله اتمی نیز قابلیت خود را از دست ندهند .

برای درک مفهوم packet switching ، فرستادن یک نامه را از شیکاگو به San Antonio در نظر بگیرید . به جای اینکه کل نامه از یک مسیر خاص برود می توانیم نامه را به تعدادی packet تقسیم کنیم . بر روی packet ها آدرس منبع و مقصد نوشته شده و هر کدام به صورت جداگانه ارسال می شود .

* هر packet شماره ای خاص دارد به طوری که در مقصد آنها را دوباره مانند حالت اول می توان به هم متصل کرد .

* هر packet دارای آدرس منبع و مقصد است .

* packet وقتی فرستاده می شوند که به ظرفیت مورد نظر برسند .

* Packet ها به شکل جداگانه بر روی شبکه فرستاده می شوند و ممکن است که از یک مسیر حرکت نکنند . ممکن است مسیری که packet اول رفته اشغال بشود و packet بعد از آن باید مسیر جداگانه ای را طی کند .

در آن زمان Packet switching یک فکر بنیادی بود . AT&T در آن زمان انجام چنین کاری را غیر ممکن می دانست . اما ، کارهای زیادی که بر روی این مدل انجام می شد بر روی Larry Roberts که در ARPA کار می کرد تاثیر زیادی داشت . او شروع به ساختن packet switching در ARPA کرد . دو شرکت بزرگ آن زمان ، IBM و AT&T ، در آن کار شرکت نکردند .

Packet switching یک تئوری در شبکه ها است و یک پروتکول نیست . پروتکولی که در اینترنت استفاده می شود TCP/IP است . IP در TCP/IP پروتکول اینترنت است و مسئول انتقال اطلاعات در آن می باشد . کامپیوتر هایی که در اینترنت هستند باید نرم افزاری برای IP داشته باشند به packet هایی که از الگوی IP تبعیت می کنند IP Datagram گفته می شود . این دیتاگرام ها دارای دو بخش هستند ، یکی header و دیگری بخش داده ها . در مثال سیستم نامه ، header مطالبی است که روی پاکت نامه نوشته می شود و داده ها مطالب درون پاکت نامه است . header معمولا ً دارای اطلاعات زیر است :

* کل طول packet

* IP مقصد

* IP منبع

* زمان انتقال : هر packet دارای طول عمری است که اگر صفر بشود هر router ی که آن را ببیند آن packet را حذف می کند . این خاصیت از گردش بدون پایان packet در شبکه جلوگیری می کند .

* اطلاعات برای کنترل خطا

آدرس های IP از سخت افزار مجزا هستند . برای انتقال بر روی شبکه های مختلف packet ها بوسیله قاب ها فرستاده می شود . سخت افزار ها می توانند قاب ها را درک کنند و بوسیله آنها packet ها را بخوانند .

TCP در TCP/IP مسئول ارسال و دریافت اطلاعات است این نرم افزار همانطور که از نامش پیدا است ، packet ها را بازسازی می کند و اگر packet ی خراب شده بود اطلاع می دهد اگر packet ی گم شده بود درخواست دوباره فرستادن آن را می کند و اگر از یک packet دو نسخه وجود داشت یکی را حذف می کند . نرم افزار TCP همچنین مسئول برقراری ارتباط ِ دو کامپیوتر بر روی شبکه است نرم افزارهای TCP و IP با یکدیگر کار می کنند .

هر packet مانند نامه دارای آدرس برگشت است . یک آدرس کامپیوتری به چه شکلی است ؟ چون کامپیوتر است ، فقط مفهوم ۰ و ۱ برای آن روشن است . یک نوع آدرس دهی مشهود برای این کار استفاده از آدرس های باینری است . البته ، آدرس های IP به شکل مقدار 32 بیتی هستند ، مانند ۱۲۸.۱۳۵.۱۳۰.۲۰۱ .

تمام آدرس های IP از این شکل تبعیت می کنند ، چهار قسمت برای عدد و سه نقطه بین آنها . به این روش نشانه گذاری dotted-decimal می گویند . هر بخش احتیاج به یک بایت یا ۸ بیت دارد که در کل ۳۲ بیت می شود . با این شکل آدرس دهی در مبنای ده راحت تر از مبنای دو است

NAP : به ایستگاه های switch در شهرهای بزرگ گفته می شود که در آن شبکه های با پهنای باند بسیار بالا با یکدیگر آمیخته می شوند .

طبق تعریف ما ، اینترنت به شبکه ای از کامپیوتر ها گفته می شود که از TCP/IP استفاده می کنند .اما چه کسی آن شبکه را می سازد و از آن نگهداری می کند ؟ ستون فقرات اینترنت ، کابلهای نوری با پهنای باید بسیار بالا شهرهای مهم دنیا را به هم متصل کرده اند ، این کابلها توسط شرکتهای مهم مخابراتی مانند MCI WorldCom(!!) ، Sprint ، AGIS ، PSINet و ... کنترل می شود . ISP ها بزرگ در NAP ها به این ستون فقرات متصل هستند . کاربران برای اتصال به اینترنت از این ISP ها استفاده می کنند . این نکته را هم در نظر داشته باشید که تعداد زیادی پروتکول ِ دیگر وجود دارد . مانند Token Ring ، AppleTalk و Novell NetWare .

وب

اینترنت شبکه ای از کامپیوتر هاست که از TCP/IP استفاده می کند . اما ، وب چیست ؟ وب محصول تفکرات Tim Berners-Lee درباره hypertext و ادغام آن با اینترنت است .

اول ، ایده hypertext . این کلمه مربوط به Ted Nelson می شود . خواندن کتاب به شکل سطر به سطر و از صفحه اول است بحث hypertext این است که به شخص اجازه دهد که بدون خواندن به شکل سطر به سطر به مطلب مورد نظر خود برسد . بحث کلیدی در اینجا این است که hypertext دارای پیوند (link) هایی به متنهای دیگر است . با دنبال کردن پیوند ها ، خواننده نیاز به تبعیت از روش معمول سطر به سطر را ندارد hypertext می تواند به منابعی به غیر از text نیز پیوند داده شود ، مانند صدا و تصویر . قبل از اینکه وب به شکل کنونی اش تبدیل شود یک محصول تجاری برای این کار وجود داشت ، نام آن Guide بود که توسط Owl Ltd. پخش می شد . اگر روی یک پیوند در Guide کلیک می کردید مطلب مربوط به آن پیوند جایگزین آن می شد . شرکت اپل نیز محصولی به نام Hypercard داشت که همین کار ها را انجام می داد ، ولی هیچ کدام از آنها از اینترنت استفاده چندانی نمی کردند .

Tim Berners-Lee در CERN در قسمت پردازش و ذخیره نتایج مطالعات علمی فعالیت می کرد . (CERN یک موسسه آزمایشگاهی فیزیک در سویس بود ) . در CERN دانشمندان زیادی از کشور های مختلف کار می کردند ، بنابراین آنها از سیستم عامل ها و مدل های مختلف فایلها استفاده می کردند . خواندن اطلاعات سیستم های کامپیوتری مختلف برای آن دانشمندان کار دشواری بود . این همان مشکلی بود که Bob Taylor در ARPA داشت . Berners-Lee مطمئن بود که نمی تواند دانشمندان آن را مجبور کند که از سیستم جدیدی برای انجام کارهایشان استفاده کنند . این خیلی مهم بود که هر کسی با سیستم مورد علاقه اش کار کند و در ضمن بتواند اطلاعات را با دیگران به اشتراک قرار بدهد . راه حلی که Berners-Lee ایجاد کرد ادغام اینترنت و hypertext بود که منجر به ایجاد World Wide Web شد . سه عنصر اساسی HTML ، HTTP و URL که هر سه توسط خودش ساخته شده بود نیز در وب گنجانده شد .

1 ) HTTP یا HyperText Transfer Protocol : به یاد بیاورید که پروتکول به مجموعه قوانینی گفته می شد که برای انتقال اطلاعات بر روی شبکه از آن ها استفاده می شد . HTTP یک پروتکول سطح بالا برای انتقال اطلاعات بین server و مرورگر است . HTTP از TCP/IP برای ایجاد یک اتصال بین server و مرورگر استفاده می کند . پیغامهایی که بین مرورگر و سرور ارسال می شود یا request (درخواست ) است یا response (پاسخ) . پیغام درخواست حاوی ، ۱ ، نام فایل مورد نظر و حالت post یا get است ، ۲ ، header ی که حاوی نام و مدل مرورگر و سیستم عامل است ، ۳ ، متن که حاوی اطلاعات است ، مانند فرستادن اطلاعات یک فرم . پاسخی که از سرور فرستاده می شود دارای ، ۱ ، یک خط که آیا فایل مورد نظر در سرور وجود داشت یا اینکه خطایی رخ داده است ، ۲ ، header ی که حاوی اطلاعات نرم افزار سرور است ، ۳ ، بدنه که حاوی متن html ِ فایل مورد نظر است یک درخواست و پاسخ http در شکل د نشان داده شده است .

GET و POST :حالت GET هنگامی است که بدنه درخواست خالی است و می خواهیم اطلاعات بگیریم و POST زمانی است که می خواهیم به سرور اطلاعاتی را بفرستیم .

2) HTML یا HyperText Markup Language : این زبانی است که توسط مرورگر ها تفسیر می شود و بوسیله آن متن ها و گرافیک را نمایش می دهند .

3) URL یا Uniform Resource Locator : این آدرس صفحه وب است . هر پیوند شما را به آدرس صفحه مورد نظر می برد . هر URL باید از قوانینی که در ادامه ذکر خواهد شد تبعیت کند .




(شکل چهار)



هر URL دارای سه بخش است ،

* پروتکول اینترنتی مانند HTTP و ....

* آدرس یا نام سرور

* آدرس و نام فایل در سرور


URL که در شکل پنج نمایش داده شده را در نظر بگیرید . در این مثال پروتکول HTTP است . آدرس یا نام سرور gsbkip.uchicago.edu است . فایل مورد نظر نیز foo.html است که این فایل در دایرکتوری htmls/tmp قرار دارد .

(شکل پنج)



تصور کنید که شخصی صفحه ای را می بیند که در آن پیوندی به فایل foo.html دارد . پیوند ، مشخص می کند که نام سرور و آدرس آن کجا است ، همچنین می گوید که فایل مورد نظر در چه دایرکتوری وجود دارد . وقتی این درخواست به سرور فرستاده شد ، سرور فایل را به صورت packet به ماشین درخواست کننده می فرستد در نتیجه در مرورگر وی نمایش داده می شود. نکته مفید این سیستم این است که لزومی ندارد سیستم های کامپیوتر سرور و کامپیوتری که مرورگر در آن نصب است یکسان باشد .

این سیستم احتیاج به دو برنامه دارد ، یکی مرورگر مانند Internet Explorer یا Netscape که در کامپیوتر بیننده نصب می شود و دیگری یک سرور HTTP که در سرور نصب می شود . سرور های HTTP به packet های ارسالی به آن گوش می دهند . وقتی فهمید که فایلی را از آن درخواست می کنیم آن را به شکل packet به کامپیوتر ما می فرستد .

نرم افزارهای مختلفی برای سرور ِ HTTP وجود دارد که معروف ترین آن Apache که ۶۰ در صد از بازار را در دست دارد است آپاچی بر روی سیستم عامل های Linux ، Unix و ویندوز نصب می شود . نام آپاچی به خاطر این است که هر تکه از آن را برنامه نویس های مختلف که به هم ربطی هم نداشته اند نوشته و می نویسند . بعد از آپاچی ، Internet Information Server ِ مایکروسافت در ویندوز ۲۰۰۰ است که ۲۰ در صد بازار را در اختیار دارد ، بعد از آن نیز ، IPlanet ِ شرکت سان با ۶.۵ در صد ِ بازار وجود دارد .




نوشته شده در تاريخ شنبه 19 اردیبهشت 1388 توسط ارش نوری
درباره وبلاگ

جستجو

آرشيو مطالب

آخرين مطالب

نويسندگان

صفحات جانبي

آمار سايت