تبلیغات
هرچی که بخواهی - > اصول تکنولوژی اینترنت و وب قسمت اول
هرچی که بخواهی
بدو بیا مقاله کامپیوتری

اصول تکنولوژی اینترنت و وب

مقدمه

اینترنت هسته اصلی تجارت امروزی است و هسته اصلی اینترنت وب می باشد . اما ، اینترنت چیست ؟ وب به چه معنی می باشد ؟ چه تفاوتی با هم دارند ؟ اول اینترنت ، شاخه های اینترنت را می توان در پرتاب ماهواره روسی در اکتبر ۱۹۵۷ جستجو کرد . دستاورد این آزمایش برای شوروی آنچنان بود که در آمریکا یک بحران ایجاد کرد . اگر پرتاب این ماهواره در خارج از آمریکا برای مردم اهمیت نداشت آنها این ناراحتی را داشتند که روسها در زمینه علم و تکنولوژی از آنها جلو افتاده اند .

در آن زمان ، وزیر دفاع آمریکا Neil McElroy بود ، وی همچنین رئیس اجرایی شرکت Procter & Gamble بود . او همان زمانی که مدیر آن شرکت بود در ذهنش ایده فروختن صابون را در نمایشهای تلویزیونی و رادیویی می پروراند ، که به نمایش صابون معروف شد . این کاملا ً مشخص بود که آمریکا می بایست دوباره به قدرت اول علم و تکنولوژی تبدیل شود . برای رسیدن به این هدف ، McElroy ، همزمانی که شرکت Procter & Gamble را اداره می کرد پیشنهاد ایجاد Advanced Research Projects Agency یا ARPA را ارائه کرد . بودجه این طرح در سال ۱۹۵۸ در مجلس به تصویب رسید و این گروه کار خود را شروع کردند . (سایت Procter & Gamble http://www.pg.com )

به سال ۱۹۶۶ می رویم Bob Taylor مدیر بخش Information Processing Techniques Office یا IPTO در ARPA بود . وی ۳ کامپیوتر در دفتر خود داشت . یک ترمینال به کامپیوتر ِ Boston متصل بود ، یکی دیگر به San Francisco و دیگری به Santa Monica . هر کامپیوتر زبان و دستورات خاص خودش را داشت و نمی توانست با کامپیوتر های دیگر صحبت کند . این اشکال همیشه ذهن Taylor را مشغول می کرد و این مساله باعث تولید و ساختن ARPANET شد .

شبکه ARPA بر پایه تکنولوژی به نام Packet Switching استوار بود که منجر به ساختن پروتکول شبکه ای TCP/IP یا transmission control protocol/internet protocol شد . برای خیلی از مردم کلمه پروتکول مفهوم یک کلمه در روابط سیاسی را دارد . دلیل استفاده از این کلمه در شبکه به خاطر Tom Marill و پروژه ای است که او در سال ۱۹۶۶ برای ARPA انجام داد .

در دنیای شبکه ها ، کلمه پروتکول به معنی قوانینی است که برای انتقال پیام ها بر روی شبکه وضع شده است . بنابراین این طور فکر کنید که یک پروتکول قانونی است که کامپیوتر ها برای صحبت کردن با یکدیگر بر روی شبکه باید رعایت کنند . یک پروتکل شبکه باید دارای قوانین مربوط به اعلام وصول پیغام ؛ پیدا کردن خطا و ساختار اطلاعات باشد .

در بخش بعدی ، اصول شبکه های کامپیوتری ، شرح مختصری بر تکنولوژی شبکه های کامپیوتری می دهیم . خیلی از شبکه های کامپیوتری از Packet Switching استفاده می کنند ، بنابراین بخشی نیز برای این موضوع اختصاص دادیم . ARPANET رشد پیدا کرد و تبدیل به اینترنت شد ، در حقیقت اینترنت شبکه ای از کامپیوتر هاست که از TCP/IP استفاده می کنند .

در سال ۱۹۹۵ بیل گیتس گفت ،" اینترنت مهمترین چیزی است که بعد از IBM PC در سال ۱۹۸۱ ساخته شده است . این حتی مهم تر از به وجود آمدن رابط تصویری کاربران GUI است ، اینترنت یک موج بزرگ اقیانوس است اینترنت همه قوانین را تغییر خواهد داد ".

رای چند سال اینترنت بیشتر در دانشگاه ها استفاده می شد . اینترنت یک ابزار تحقیقاتی بود نه یک ابزار تجاری پست الکترونیکی متداول ترین ابزار اینترنتی بود . این موضوع وقتی World Wide Web توسط Tim Bernerslee ایجاد شد تغییر پیدا کرد . در بخش وب درباره اینکه چرا یک شاخص مهم اینترنت است و چگونه از اینترنت استفاده می کند می پردازیم ، اما توجه داشته باشید ، وب اینترنت نیست و این دو با هم تفاوت دارند وب وقتی محبوب شد که Marc Andreesen که دانشجوی دانشگاه Illinois بود برای آن رابط گرافیکی ساخت و نام آن را موزایک نهاد . درک سریع مایکروسافت از اهمیت پشتیبانی از وب و مرورگر آن باعث ایجاد یکی از داغ ترین مباحث روز ، جنگ مرورگر ها ، بین آنها و Netscape شد .

سیاست مایکروسافت در حذف کردن رقیبانش باعث دادگاهی شدن آن شده که هنوز به جایی نرسیده است . مرورگرها یک استاندارد خاص دارند که در پایه و اساس مهم نیست محصول چه شرکتی باشند ، مهم این است که ابزار دیدن وب ، مرورگر ها هستند . در بخش وب درباره HTML ؛ URL و HTTP توضیحاتی داده خواهد شد . این سه چیز وب را تعریف می کنند . وب تنها یک ابزار اینترنتی است ، در بخش ابزار های اساسی اینترنت درباره چند ابزار دیگر اینترنت مانند FTP ، Telnet توضیحاتی می دهیم . قسمتی از URL مربوط می شود به نام گذاری کامپیوتر ها نام ها و شماره های کامپیوتر ها یکی از مهمترین مفاهیم اینترنت است ، نحوه تبدیل نام ها به آدرس های اینترنتی را در بخش سیستم Domain ها بررسی می کنیم همچنین یکی دیگر از مصارف مهم اینترنت در حال حاضر جستجو به دنبال اطلاعات است ، در بخشی به همین نام روش های اینکه چگونه سریع تر به هدف خود برسیم بررسی می شود در آخر نیز نگاهی به آینده این تکنولوژی خواهیم داشت .

اصول شبکه های کامپیوتر

تجارت اینترنتی بدون وجود یک شبکه کامپیوتری بی معنی است . در حقیقت ، این یک توانایی ِ کامپیوترها است که آنها را به ابزارهای قدرت مندی برای تجارت تبدیل کرده است . تصور کنید که یک Floppy Disk یا Zip Disk را فقط می توانستید از طریق پست یا پیک به شخص دیگری بفرستید ، یا تصور کنید که دیگر نمی توانستید از طریق اینترنت کالایی را سفارش دهید چه مشکلاتی پیش می آمد ؟. در این بخش اصول شبکه های کامپیوتری را بررسی می کنیم .

در شکل ۱ یک شبکه ساده کامپیوتر نمایش داده شده است . به خاطر دلایلی به آن شبکه ستاره ای گفته می شود .
HUB که در مرکز این شبکه قرار دارد یک سخت افزار شبکه ای ساده است که اطلاعات را از یک کامپیوتر در شبکه می گیرد و به کامپیوتر دیگر انتقال می دهد .

شبکه ای که در شکل یک نشان داده شده است به LAN یا Local Area Network یا شبکه محلی معروف است . یک LAN شبکه ارتباطی است که از کابلها ، کامپیوتر ها و بعضی سخت افزارهای شبکه ای تشکیل شده است و در یک منطقه فیزیکی محدود مانند یک ساختمان یا یک طبقه از آن به کار می رود .

(شکل یک)




چند اصطلاح :

Packet : وقتی یک پیغام بر روی شبکه ارسال می شود ( مانند یک ایمیل) ، آن پیغام به پیغام های کوچک تری شکسته می شود که به آنها packet می گویند .

Ethernet : یکی از مهمترین تکنولوژی های موجود در LAN ها Ethernet است . این تکنولوژی توسط Robert Metcalfe و David Boggs در Xerox PARC ایجاد شد . بوسیله Ethernet هر کامپیوتری بر روی شبکه می تواند به هر کامپیوتر دیگری اطلاعات بفرستد . اما ، هیچ وقت دو کامپیوتر همزمان نمی توانند بر روی خط مطلب خود را بیان کنند . اگر دو کامپیوتر همزمان packet ی را ارسال کنند یک برخورد یا Collision اتفاق می افتد .

Ethernet تکنولوژی است که در آن راه هایی برای جلوگیری از این برخورد و دوباره فرستادن اطلاعات در نظر گرفته شده . وقتی یک برخورد رخ داد اطلاعات بعد از یک مدت زمان کوتاه تصادفی دوباره ارسال می شود Ethernet یک پروتکول ساده برای متصل شدن یک کامپیوتر به شبکه است .

Bandwidth : وقتی درباره شبکه های کامپیوتری بحث می شود bandwidth یا پهنای باند به ظرفیت آن شبکه گفته می شود . پهنای باند معمولا ً با واحد های کیلو بیت در ثانیه ، مگابیت در ثانیه و گیگابیت در ثانیه بیان می شود . کلمات broadband ، narrowband و midband نیز برای این منظور استفاده می شود .

این کلمات مقدار دقیقی را بیان نمی کنند و هر چند سال مفهوم سرعت در آنها تغییر می کند در حال حاضر broadband به شبکه هایی با پهنای باند حداقل ۱۰ مگابیت در ثانیه ، midband از ۱ تا ۱۰ مگابیت در ثانیه و narrowband زیر ۱ مگابیت در ثانیه است .

ALOHAnet :

ALOHAnet یک شبکه رادیویی کامپیوتری بود و برای جزایر هاوایی طراحی شده بود تا کامپیوترهای آنجا بتوانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند آن شبکه بوسیله Norman Abramson ، پروفسور دانشگاه هاوایی طراحی شده بود . ALOHAnet بر روی نظریه اصلی Ethernet که فرستادن دوباره packet ها در صورت برخورد بود طراحی شد .

وقتی LAN های سازمان های بزرگ در یک گستره وسیع جغرافیایی به یکدیگر متصل شدند شبکه بزرگ تری به نام WAN یا Wide Area Network ساخته شد . شکل دو نمونه ای از این شبکه است .
Router یک سخت افزار شبکه ای است مسئول فرستادن و مسیریابی یک packet از یک LAN به LAN دیگری است . LAN ها می توانند بوسیله هر نوع تکنولوژی به یک دیگر متصل شده باشند ، کابل نوری ، سیستم های بی سیم ، leased phone line .

(شکل دو)



اگر می خواهید برای یک شرکت ، شبکه کامپیوتری نصب کنید یا شبکه موجود را ارتقا دهید بهتر است به نکات زیر توجه کنید :

1 , چه نوع اطلاعاتی بر روی این شبکه فرستاده می شود ؟ صدا ، تصویر یا متن ؟

2 , پهنای باند شبکه چه مقدار خواهد بود ؟

3 , تا چه حد شبکه قابل اطمینان خواهد بود ؟

4 , آیا پهنای باند آن نیازهای آینده را نیز بر طرف خواهد کرد ؟

5 , سرعت با اضافه شدن ترافیک تا چه میزان پایین می آید ؟

6 , هزینه آن چقدر است ؟

7 , تا چه میزان امنیت دارد ؟

8 , پروتکول های آن چیست ؟ آیا با شبکه های دیگر سازگار است ؟



Packet switching و TCP/IP

شکل سه را در نظر بگیرید . فرض کنید کامپیوتر A در شیکاگو می خواهد با کامپیوتر B در San Antonio ارتباط برقرار کند . مسیرهای مختلفی بین این دو نقطه وجود دارند . برای برقراری ارتباط ، آنها باید یک مسیر را انتخاب کرده و شروع به ارسال اطلاعات بکنند . تا موقعی که A و B از این مسیر استفاده می کنند کامپیوتر های دیگر نمی توانند بر روی آن مسیر اطلاعاتی بفرستند . برقراری ارتباط از طریق یک مسیر مشخص و فرستادن اطلاعات بر روی آن به Circuit Switching معروف است . این روش کاملا ً مشابه سیستم های تلفن است (Public Switched Telephone Network , PSTN) . همچنین به آن POTS یا Plain Old Telephone Service نیز گفته می شود . سیستم عمومی تلفن آنالوگ است و از امواج برای انتقال اطلاعات استفاده می شود .

یکی از مشکلات circuit switching در نظر گرفتن نوع و میزان اطلاعات هنگام گرفتن مسیر است . برای مثال ، circuit switching را مانند یک بزرگراه فرض کنید . شکل سه را یک شبکه ای از بزرگراه ها فرض کنید و شخصی می خواهد از شیکاگو به San Antonio برود . با تئوری circuit switching باید ابتدا یک مسیر انتخاب کند ، مثلا ً ، شیکاگو به Memphis و به San Antonio . تمام بزرگراه های بین این سه شهر در مدت زمانی که لازم است تا از شیکاگو به San Antonio برسد توسط آن شخص رزرو می شود . این بدان معنی است که اگر شخصی بخواهد از شیکاگو به Nashville برود مسیر شیکاگو تا Memphis تا زمانی که شخص اول به San Antonio نرسیده است بسته شده .




نوشته شده در تاريخ شنبه 19 اردیبهشت 1388 توسط ارش نوری
درباره وبلاگ

جستجو

آرشيو مطالب

آخرين مطالب

نويسندگان

صفحات جانبي

آمار سايت